fredag 26 juni 2009

Framtidens kollektivtrafik är en spännande utmaning!

Jag har dag deltagit på en hearing som Centerpartiet ordnade om den kollektivtrafikutredning som regeringen har beställt.. Målet är att öka antalet resenärer i kollektivtrafik för en bättre miljö. Utredningen har blivit kritiserad från många håll och det var därför mycket lärorikt att lyssna på de personer som suttit med i utredningen och format förslagen. Jag tycker det finns många spännande delar i utredningen men också en hel del frågetecken som måste rätas ut innan regeringen kan ta ställning till en eventuell proposition. Vad innebär detta i grunden för vårt svenska politiska system med en tydlig kommunal självstyrelse. Hur kan förslagen bidra till ökad valmöjlighet för resenärerna och framför allt är detta rätt väg att gå för att forma den bästa miljömässiga trafiken? Diskussionen kommer att fortsätta.

Igår kväll var jag på Gröna Lund och hade otroligt roligt. Jag åkte den nya attraktionen Inzane, Berg & dal bana och Extreme. Man känner glädejen med att både bli rädd och pirrig i kroppen. Tur att det finns roligare saker att göra än att sitta inne på ett landstingsfullmäktigemöte som endast präglades av en gnällig majoritet.

Nu njuter jag av solen här i Stockholm innan hämfärden med natt tåget senare i kväll. I morgon ska jag viga ett par i vackra Bjärme med halva Jämtland och Oviksfjällen som fond. Det är få saker som slår det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar